Húsz éve indult a Star Trek Voyager

2015. január 16. 08:50 - Ádám // emTV.hu

1995. január 16-án az amerikai UPN csatornán a "Gondviselő" című epizóddal bemutatták az egy ideig a DS9-nal párhuzamosan futó Star Trek: Voyagert. Az első női kapitány által irányított hajó lett itthon a Viasat3 zászlóshajója is, bár a csatorna az utolsó évadban pocsék szinkronnal szívatta a rajongókat.

Leszámítva néhány elcsípett epizódot a Sat1-en, sokakhoz hasonlóan én is a kétezres években találkoztam vele először a Viasat3 műsorán. Ebben a posztban is elsősorban a sorozat hazai megjelenéséről esik több szó.

A történet zanzásítva annyi, hogy adott egy űrhajó a Star Trek univerzumában, ami hetvenezer fényévre tőlünk, a galaxis túlvégén találja magát. A hazafele tartó utat dolgozza fel a sorozat, melyet a magyar közönség először 2000 végén a Viasat3-on láthatott.

A csatorna gyors felfutása nagyban volt köszönhető annak, hogy kiszolgálták az akkoriban még sokkal aktívabb hazai Star Trek- rajongókat és bemutatták a Voyagert. Ez az 1995-ben indult sorozat lett a csatorna zászlóshajója, az első hat évad epizódjait minden hétköznap délutánonként vetítették, s a Trek szinte teljesen egybeforrt a csatorna imázsával. (Később a Viasat3 mutatta be a Deep Space Nine-t és a teljes Az új nemzedék sorozatot, majd később az Enterprise-t, bár ezt végül az AXN fejezte be. Többször leadták és a mai napig vetítik az első tíz filmet, a TNG-t pedig jelenleg is ismétlik a Viasat6-on.) Az első hazai reality-ként számon tartott Bár című műsorban még Star Trek cosplay-versenyt is tartottak.

Megan, az egyik legnagyobb hazai Voyager- rajongó és gyűjtő, így emlékszik vissza a kezdetekre:

Mindig figyelemmel kísértem a Star Treket – lévén apró gyerekkorom óta sci-fi rajongó vagyok, az Orion űrhajó kalandjain nőttem fel – érdekelt az összes epizód. Érdeklődve figyeltem az eredeti sorozat részeit, örültem mikor végre láthattam Az új nemzedék epizódjait, de semmi nem hasonlítható ahhoz a várakozás teli érzéshez, ami a Voyager kapcsán alakult ki bennem.

Soha azelőtt, és azóta sem éreztem kényszert arra, hogy az epizódok alatt jegyzeteket készítsek. Akkor így tettem. Úgy éreztem magam, mint egy sivatagban szunnyadó mag, ami oly régóta várja az esőt, s most, hogy megérkezett, szinte el sem tudja hinni.

Emlékszem, egy Dokis részt láttam először, s egy kicsit bele is gabalyodtam a történet fonalába, hiszen én még nem tudtam, hogy a Doktor "csak" egy holografikus program. Aztán lassan kezdtem megismerni a karaktereket. Majd nemcsak megismertem, de meg is szerettem őket, a virtuális családommá váltak. Az anyatigris Janeway kapitány, a spirituális Chakotay parancsnok, a "mindig" logikus Tuvok, a tudálékos Holodoki, a fékezhetetlen B'Elanna, a "party-arc" Paris, a zöldfülű Kim, az idegesítően optimista Neelix, a szende Kes, és persze végül hűvös borg hölgyemény: Seven of Nine, azaz Hétkilenced. A szívembe zártam őket, s nem kevésbé magát a könnyedén áramvonalas Intrepid osztályú Voyager csillaghajót.

Az első hat évad és annak ismétlése után a rajongók hosszú várakozását követően viszont elindult a hetedik, egyben utolsó évad, méghozzá a nézők legnagyobb megdöbbenésére rémes fordítással, pocsék szinkronnal. Történt ugyanis, hogy 2002-ben a csatorna szinkronjáért felelős SDI anyagi okok miatt úgy döntött, több sorozat szinkronját a Voy mellett például a CSI-t is inkább a romániai Zone stúdióban készítteti el. Ezzel a magyar változattal szembesültek a rajongók, melyet akkora felháborodás követett, hogy a csatorna rögvest hazahozatta és itthon, A BalogMix stúdióban újraszinkronizáltatta, és ezt követően újra levetítette az utolsó évadot. Erről az időszakról is beszél egy 2005-ös felvételen Vass Gábor, aki a Voyager első tisztjének, Chakotay-nek kölcsönözte hangját. (A teljes beszélgetés itt hallgatható meg)

A bevezető epizódot 1995. január 16-án sugározta az aznap induló UPN csatorna, az utolsót pedig 2001. május 23-án. A hét évad alatt 172 rész készült, ami átlag 45 perces epizódokkal számolva több, mint öt nap non-stop Voyagert jelent.

Érdekesség még, hogy eredetileg nem Kate Mulgrew játszotta volna a kapitányt, hanem Geneviève Bujold, a karaktert pedig Nicole Janeway-nek hívták. Bujold olyannyira nem kedvelte a szerepet, hogy az első forgatási napot követően otthagyta a sorozatot.

Az elmúlt húsz év a színészeken is nyomott hagyott, ám meg kell hagyni, hogy a Hetest alakító Jeri Ryan még mindig nagyon-nagyon dögös! Megjelenésével a készítők nem titkolt szándéka a megcsappant nézettség növelése volt, bár sokak úgy gondolják, a borg történetszál teljesen eluralta a sorozat második felét. Ráadásképpen sok pletyka kering arról, hogy a Janeway-t alakító Kate Mulgrew és a Hetest játszó Jeri Ryan nem éppen kedvelte egymást.

Pörgesd végig a képeket és nézd meg hogy néznek ki ma a szereplők. Igyekeztem minél frissebb képeket összeválogatni.

emTV.hu // Viasat3 // IMDb // YouTube // emdé média // külön köszönet Megannak!

facebook.jpgstbt_v2.jpg

komment
Címkék: Voyager UPN

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr912567963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása