Nem kellett volna elfogadnom ezt a munkát – Ronald D. Moore távozása Star Trek alkotógárdájából

2018. szeptember 09. 16:00 - FCs.

Ronald D. Moore íróként és producerként tíz évet dolgozott a Star Trek sorozatokon, egészen Az új nemzedéktől (TNG) a Voyagerig, de az egyik legnépszerűbb Star Trek mozi, a Kapcsolatfelvétel története is neki, valamint Brannon Bragának köszönhető (aki egyébként most az Orville csapatát erősíti). Moore oszlopos tagja volt azoknak az alkotóknak, akik a Trek kilencvenes évekbeli aranykorát formálták, de a Deep Space Nine (DS9) befejezése után olyan elképzelései támadtak, amire sem az akkori televíziózás, sem a Star Trek nem állt még készen.

t1larg2.jpg

Miután Moore Star Trekben betöltött pályafutása befejeződött, a kétezres évek közepén nekikezdett a Csillagközi Romboló (Battlestar Galactica) modernebb újragondolásának. A sorozatban nagyon sok olyan ötlet valósult meg, amit Moore eredetileg még a Star Trekben képzelt volna el. Az augusztusban megjelent Mind így szólunk (So Say We All) című könyv most betekintést enged az író első önálló sorozatának a készítésébe, ennek megfelelően a Star Trektől történő szomorú elválását is részletezi. A TrekMovie egy kivonatot közölt a könyvből, ami a Brannon Bragával kialakuló kreatív nézeteltérésére koncentrál.

Brannon Braga szerint Moore egy olyan időszakban szerette volna szerializálni az addig epizodikusan működő Voyager cselekményét, amikor még senki sem állt készen erre a lépésre:

"Ron íróként csatlakozott a csapathoz, és egy csomó mindent szeretett volna csinálni a sorozattal. Azt akarta, hogy legyen benne folytonosság. Amikor a hajó elcsesződik, akkor maradjon is elcsesződve. A karakter számára legyenek maradandó következmények. Tényleg ez volt a szándéka. El szerette volna tüntetni a reset-gombot, de a stúdió ebben nem igazán volt érdekelt, mert a szindikátusban ez adta el a sorozatot. Az Enterprise harmadik évadáig nem csinálhattunk átívelő történetet, és az is csak amiatt történt, mert a sorozatot fel kellett valahogy pörgetni, mivel ellaposodott. Nagy hibát követtem el, mert nem támogattam Ront ebben a döntésben, vagy úgy általánosan, amikor a sorozatba érkezett. Ez egy sötét fejezet volt számomra, Ron és Rick Berman számára is."

Moore utólag már úgy értékeli a helyzetet, hogy nem kellett volna erőltetni a Voyagerben történő részvételét:

"Kevés dolog van, amit a franchise-ban történő közreműködésem során megbántam, a Voyagerben töltött rövid, de nagyon boldogtalan időszak ezek közé tartozik. Egy nagyon szomorú tapasztalat volt, és egy olyan hiba, amit nem lett volna szabad elkövetnem. Nem kellett volna elfogadnom ezt a munkát. Azt hiszem, hogy rossz indokok miatt mentem bele, és nem megfelelő elvárásokkal. Amikor rosszul sült el, le akartam lépni onnan. Emlékszem, Brannon tényleg nagyon szerette volna, ha megcsinálom, és a Deep Space Nine utolsó évada közben végig erről beszéltünk. Csakis azért vágtam bele, mert nem szerettem volna elhagyni a Treket. Már tíz éve ott voltam. Belekényelmesedtem. Sok pénzt kerestem. Imádtam a Star Treket. Csakis azon dolgoztam. Furcsa erre visszagondolni, de tíz évet tett ki az életemből, és ez az első tíz éve a hivatásos írói karrieremnek. Minden évben visszamentem. Kivettem a kéthetes szabadságomat, majd visszajöttem és kezdődött a következő évad. Ez volt az életem. Ez része volt a napirendemnek, és nehéz volt elképzelni, hogy nem csinálom. Nemigazán akartam kimozdulni ebből… nem szerettem volna beletanulni egy másik sorozatba. És nem az volt az indok, hogy uramisten, mennyire odavagyok a Voyagerért.

Ha valamiért, akkor azért vettem részt benne, hogy helyrehozzam a Voyagert. Úgy éreztem, hogy nem jó, problematikus, és nem működik valami jól. És az akkori önhittségemmel azt hittem, hogy odamegyek, és majd megmutatom nekik, hogy hogyan kell Star Trek sorozatot készíteni. Helyre rázom a sorozatot. Brannon és én, évekig együtt dolgoztunk. Nem lesz semmi gond. Ő és én, együtt egy igazán jó sorozattá változtatjuk. Megjelentem, és megpróbáltam változtatni a dolgokon, megpróbáltam játszadozni a koncepcióval, de az teljesen más volt. Brannon egy másik pozícióban volt. Ő volt a főnök."

moore_roddenberry.jpg

Braga úgy érezte, hogy Moore nemcsak a sorozatot, de az ő pozícióját is veszélybe sodorja a vakmerő elképzeléseivel:

"Ron egy nagyon erős nézőpontot hozott, de én irracionális módon ellenálltam, mert úgy éreztem, hogy éppen meg tudok állni showrunnerként. Egy kicsit veszélyeztetve éreztem magamat a régi munkatársam miatt, ami butaság volt tőlem. Ron mindig is kitolta a határokat, bárcsak hallgattam volna rá."

Moore az akkor felmerülő ötleteit végül a Csillagközi Rombolóban tudta kamatoztatni:

"Ez csak az én nézőpontom, de úgy tűnt, hogy [Brannon Braga] kevesebbet szeretne kockáztatni. Ódzkodott tőle, hogy megváltoztassuk a sorozatot, az érvei pedig Rick [Berman] érveire hasonlítottak, hogy a Star Trek miről szól és miről nem. Mindig megvoltak a Brannon-szerű ötletei, a különös science-fiction, a furcsa koncepciók, nameg a bizarr időutazások. Azok a dolgok, amik az ő védjegyei voltak azokban az időkben. De a szereplőkkel kapcsolatban már nem volt annyira fogékony, hogy tényleg kihívások elé állítsuk a karaktereket. Egy csomó dolgot végül beletettem a Csillagközi Rombolóba, amit eredetileg neki szántam volna.

De lényegében ez az ő sorozata volt, én pedig úgy viselkedtem, mintha az enyém lenne, ami nem volt a legokosabb lépés. A szívem legmélyén már készen álltam a tovább lépésre. El kellett volna hagynom a Treket a Deep Space Nine végén, és új kihívásokat keresni. Ehelyett a kényelmet és a könnyebb utat választottam, ami a fejemre nőtt."

Braga szerint az események pozitív hozadéka, hogy Moore létre tudta hozni a saját mesterművét:

"Úgy gondolom, hogy jobb, hogy elment, mert frusztráltuk egymást. Bárcsak máshogyan reagáltam volna, mert talán jobb lett volna a sorozatnak is. Viszont, ha maradt volna, Ron talán sohasem csinálta volna meg a Csillagközi Rombolót – ami szerintem az, amit a Star Trekben szeretett volna megvalósítani. Minden sorozatalkotónak megvan a pillanata, a saját sorozata, és tényleg úgy gondolom, hogy a Csillagközi Ron legjobb munkája. Ezért epekedett a Star Trekben, de a feltételek megkötötték őt."

A Csillagközi Romboló négy évadon keresztül futott, és az űrhajós sorozatok kedvelőinek a körében meglehetősen nagy sikereket aratott, de a bevállalósabb, sötétebb történeteivel, és újszerű technikai megközelítésével a műfaj többi képviselőjére is látványos hatást gyakorolt. A sorozaton kívül DVD filmek, egy spinoff és több minisorozat is megjelent az újragondolt Csillagközi Romboló univerzumában.

Ronald D. Moore napjainkban Diana Gabaldon Outlander című könyvsorozatának a tévés adaptációját gondozza, ami szintén nem nélkülözi a scifi motívumokat, ráadásul 2016-ig az egykori DS9-os írótárs, Ira Steven Behr is közreműködött a produkcióban. A sorozat negyedik évada idén novemberben érkezik.

 

emTV.hu // TrekMovie

Csatlakozz az Űrszekerek közösségi flottához, kérjük támogasd csapatunkat!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr8714231001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása