Egy vidéki Trekker élete – az internet előtt

2018. február 17. 16:15 - Menyhárt Attila

Magyarországon nem volt könnyű a Star Trek rajongók élete a nyolcvanas évek végén, s még a kilencvenes évek elején sem. A rendszerváltás előtt a Star Trek a cenzúra hatálya alá esett (ellentétben a Star Wars-szal), és a későbbiekben is nehezen alakultak ki igazi rajongó táborok idehaza, már ami az internet megjelenése előtti időket illeti. Különösen igaz volt ez vidéken, ahol az ember nehezen bukkanhatott hasonló érdeklődésű barátokra.

Én véletlenül lettem Star Trek rajongó. A nyolcvanas évek végén a Magyar Televízió ifjúsági műsora, a Hármas Csatorna adásai gyakran addig ismeretlen sci-fi filmekből, sorozatokból közöltek részleteket. Ekkor láttam egy rövid jelenetet egy szokatlan formájú csillaghajóról, amint lassan kisiklik az orbitális űrdokkból. Bár nem tudtam a jelenet milyen filmből való, a zene és a látvány teljesen lenyűgözött. Ezzel kezdődött minden.

Néhány évvel később a közeli város könyvesboltjában felfedeztem egy könyvet, melynek fedlapján ugyanaz a hajó szerepelt. Megvettem. A címe ez volt: Az Enterprise elindul

Egy osztálytársam segítségével ekkoriban láthattam kábeltévén a Star Trek első négy mozifilmjét – igaz először csak németül, ám nem sokkal később a Magyar Televízió is műsorra tűzte. A mély filozófiára épülő tudományos sci-fi magával ragadott.

Távol a fővárostól (gyakran mondogatom, hogy én vagyok a legtávolabbi föderációs helyőrség, a klingon határ közelében,) hasonló érdeklődésű ismerősöket nélkülözve, igyekeztem minden információt összegyűjteni erről az univerzumról. Külföldi lapok hiányában érdekes információk forrásának két újság bizonyult: az egyik a mai si létező TVR-HÉT volt, egy heti műsorújság, ami számos cikket közölt a Star Trekről, és több színész életrajza is megjelent benne. Ami számomra sokkal fontosabb volt, hogy rendszeresen közölt le autogram címeket is. Írtam is a kedvenc színésznőmnek Marina Sirtis-nek (Troi, TNG), a válaszul kapott levél és a dedikált fénykép ma is féltve őrzött ereklyéim közé tartozik.

Az érdekes cikkek másik jelentős halmaza a megyém napilapjából a Kelet Magyarországból származott, amely 1998 után több írást is megjelentetett Star Trek témában, többek közt a bécsi StarTrekTours-ról, Trek videojátékokról vagy a JJ-féle első film előkészületeiről. Közben pedig szorgalmasan gyűjtöttem az itthon megjelent Star Trek könyveket.

Mivel lakóhelyemen nem volt kábeltévé hálózat, az egyetlen lehetőség a Star Trek sorozatok megismerésére a műholdas adók voltak. Gyakorlatilag az összes 2009 előtti mozifilmet és sorozatot a német kereskedelmi adókon néztem végig. Tulajdonképpen azt mondhatom, hogy járulékos nyereségként a Star Trek révén szedtem fel némi német nyelvtudást is.

Hét éve végre én is csatlakoztam a világhálóra, s attól kezdve már tudatosan kerestem a magyar Star Trek rajongók közösségét, és kitartásomat végül siker koronázta.

Nektek is van hasonló történetetek? Írjátok le Facebookon, vagy itt kommentben!

emTV.hu // címlapkép: elanharris.com

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr3313676726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása