Milyen sorozatokat nézünk a Discovery és az Orville után?

2019. június 13. 15:30 - Dave // űrszekerekflotta.hu

Ahogyan tavaly, idén is elsősorban két aktuálisan futó sci-fi sorozat, a Star Trek: Discovery és a The Orville heti epizódjai kötötték le az Űrszekerek Közösségi Flotta szerkesztőségének tagjait, januártól egészen április közepéig új űrkalandokkal szórakoztatva és elgondolkoztatva minket. Van, aki régi, jól bevált Star Trek-pótlékokhoz nyúlt, másokat viszont már az őszi előzetesek tüzeltek fel, vadonatúj tudományos-fantasztikus szériákra várva. Bár nem vagyunk vérbeli sorozatjunkie-k, bőven tudunk mit ajánlani a Trek-mentes napokra is, a franchise legközelebbi premierjéig (vagyis a Star Trek: Picard bemutatkozásáig) hátralévő időkre.

nup_183826_0306.jpg

Mind a Discovery, mind pedig az Orville elegendő alapot nyújtott a közösségi oldalainkon történő élénk eszmecserére, illetve az Impulzus Podcast heti adásaiban való kibeszélésre. Stábunk a CBS aktuális Star Trek iterációjában és a FOX kvázi Star Trek sorozatában is elsősorban az értékeket, a műfaj és a franchise hagyományainak megvalósulását, és a modern nézői elvárások beteljesülését kereste, de nem riadt vissza az adott epizódok kritikus szemléletétől sem.

Hozzáállásunk alapos, a kibeszélők – úgy érezzük – sokoldalúak és szórakoztatóak voltak. A második évadukat befejező (de jövőre visszatérő) újoncok feldolgozása kellőképpen intenzív volt, így az évadzáró finálékat követő hetekben az Űrszekerek/Impulzus stábtagok változatos módon igyekeztek egyrészt a kikapcsolódást nyújtó, másrészről azonban a látottakhoz hasonlóan jól megírt, minőségi kivitelű, látványos, vagy egyedi látásmódú science-fiction sorozatokban elmerülni.

171031-blacklist.jpg

Csaba

The Blacklist (6. évad): Az FBI titkos elhárítócsapatának informátora Raymond „Red” Reddington, a világ egyik legveszélyesebb bűnözője, akinek valódi szándékai évadokon keresztül is rejtélyesek maradnak, és aki természetesen nemegyszer saját szakállára sakkozik a szövetségi akciócsoporttal, miközben mindig mindenkinél egy lépéssel előrébb jár.

A tarthatatlannak tűnő huzavona már hatodik éve nyúlik és tekeredik, néha fárasztó, néha meglepően hatásos fordulatokkal, de a fő történetszálon kívül bőven van miért kitartani a végkifejletig: Red nem százas szuperbűnözőkből álló feketelistája olyan epizodikus tartalmat és beugró szereplőket prezentál, akikre érdemes hétről-hétre odafigyelni, ráadásul egyszer Brent Spiner (Data, TNG) is felbukkant az ügyeletes rosszarcok között.

A közepes pillanatokért a Reddingtont alakító James Spader (Daniel Jackson, Csillagkapu - 1994) alakítása minden másodpercben kárpótolja a nézőt, akárcsak egykori sorozatbában, a Jogi Játszmákban (Boston Legal), ahol William Shatnerrel alkottak egy felülmúlhatatlan ügyvédi-duót (ami sorozat egyébként a Star Trek rajongóknak szintén melegen ajánlott, hiszen hemzseg a Roddenberry univerzumát is megjárt vendégszínészektől). A The Blacklist hatodik évada nemrég ért véget, a Netflixen pedig magyar felirattal bukkanhatnak rá az érdeklődők.

A Blacklist mellett a közeljövőben tervben van a The Twilight Zone 2019-es újragondolásának megtekintése is, sajnos a sorozat egyelőre európai terjesztő nélkül fut, kizárólag a CBS All Access platformon. Mivel azonban a Stranger Things megkapta a Netflixes szinkront, ezért éppen ideje lesz nekikezdenem. Természetesen, ha a Lost in Space, a The Expanse, az Outlander vagy a Better Call Saul aktuális évadai felbukkannak a tékákban, akkor azonnal nyomom a lejátszást.

635793943670079894-xxx-wtw-maninhighcastle-021915-70916310.JPG

Attila

A péntek délutánjaim már nem az új Discovery és Orville epizódók nézésével telnek, ennek ellenére nem maradok szórakozás nélkül. Míg nem érkezik az új, harmadik évad, jöhetnek más, kevésbé ismert sci-fik is. Választásom az Ember a Fellegvárban (The Man in the High Castle, 2015-) című sorozatra esett, mely Philip K. Dick azonos című, 1962-ben megjelent regényéből készült.

A történet 1965-ben játszódik, de egy olyan Földön, ahol a náci Németország és a Japán Császárság megnyerte a II. világháborút, és felosztotta egymás között a Földet. Az USA már nem létezik: keleti felén egy náci bábállam alakult, míg a nyugati felén a csendes-óceáni állam csatlakozott a japán irányítású Közös Jóléti Szférához.

A széria egyfajta kémsorozat, ahol az amerikai ellenállók és a győztes hatalmak hírszerzői is azt a rejtélyes személyt keresik, aki különleges filmeket forgat, melyekben a szövetségesek győztek a háborúban. Mindenki csak úgy ismeri: Az Ember a Fellegvárban. A készítők komoly hangsúlyt fektettek a történelmi „hűségre” is, miközben megalkották ezt az alternatív világot. Három sikeres évad van mögötte, és már készül a negyedik, lezáró évad, ahol mindenre fény derül majd.

culture_goodomens.jpg

T Pen

A Good Omens egy hatrészes minisorozat az egyik kedvenc fantasy könyvem alapján, amelyet a Neil Gaiman és Terry Pratchett szerzőpárosnak köszönhetünk. Magyarul „Elveszett próféciák” címen jelent meg. A felettébb humoros és izgalmas történetben egy Crowley nevű démon (David Tennant) és egy Azirafael nevű angyal (Michael Sheen) fognak össze a Földön, hogy megakadályozzák az idő előtti világvégét, merthogy ők bizony szeretnek itt élni. Ehhez csupán meg kell találniuk a megjövendölt Antikrisztust, vagyis egy tizenegy éves gyerkőcöt. Bár ebben versenytársakra is akadnak. Persze nem hagyhatom ki a tényt: a Sátánt Benedict Cumberbatch személyesíti meg. Van még kérdés?

His Dark Materials: 2007-ben bemutattak egy ígéretes fantasy filmet „Az arany iránytű” címmel, amely Az Úr sötét anyagai-könyvtrilógia első részének történetét dolgozta fel. A sztori főszereplője Lyra, a kislány, aki barátját igyekszik megkeresni egy veszélyekkel tarkított, kalandos úton. A film kifejezetten jó, olyan kiváló színészekkel, mint Nicole Kidman, Daniel Craig, Ian McKellen, bár ez utóbbi csupán hangját kölcsönözte a kislány barátjául szegődő páncélos jegesmedvének. A látvány egészen kiváló és a történet tele volt egyedi ötletekkel. Teljesen érthetetlen, hogy miért bukott meg. Holott még Oscar-díjat is bezsebelt legjobb vizuális effektek kategóriában. A stúdió azonban a bukás miatt nem folytatta a trilógiát, s úgy látszik, több mint tíz évnek kellett eltelnie, hogy bárki is hozzá merjen nyúlni a sztorihoz. A BBC és az HBO közös sorozatának első szezonja, amely nyolc egyórás epizódból áll, még idén bemutatkozik. Szorítok neki.

Star Trek-rajongóként egyszerűen kihagyhatatlan, hogy ne nézzem majd az év vége felé érkező Picard sorozatot. Jó húsz évvel járunk a Nemezis mozifilm után. Itt vesszük fel újra a fonalat Jean Luc-Picard életében. A trailer már szívet melengető. Nagyon-nagyon szorítok, hogy a nosztalgián túl is érdekes maradjon. Talán pont ez a sorozat az, amely reményeim szerint nem csak összeköti a régi érát az új Star Trek-világgal, de összehozhatja a teljes rajongótábort, hiszen Picard kapitány ma is az egyik legnépszerűbb karakter ebben az univerzumban. Hálás dolog, hogy még időben gondoltak rá, hogy berántsák Patrick Stewartot egy vélhetően utolsó nagy megjelenésre, mert bár kortalan a külseje, ő sem lesz fiatalabb. De népszerűsége nem csak Trek-körökben magas, ezt is meglovagolva, akár még új rajongói tábort is toborozhat a sagának.

santi-with-formulas-salvation-e1495168850613.jpg

Dave

Salvation: A Netfixen magyar felirattal is elérhető, (sci-fi) dráma/thriller sorozatot a Star Trek: Discoveryt is készítő CBS gyártotta, konkrétan ez is Alex Kurtzman Secret Hideout nevű produkciós cégének szárnyai alól került ki, sőt, a producerek nevei között megtaláljuk a Discovery-nézők számára ismerősen csengő Heather Kadint is, ahogy a rendezők közül is nem egy dolgozott a legújabb Trek-szérián, mint például Robert Duncan McNeill, vagy Douglas Aarniokoski.

A sorozat a Discoveryhez hasonlóan a torontói Pinewood Stúdióban forgott, 2017-ben és 2018-ban, időben gyakorlatilag éppen megelőzve a Trek-produkciót, lévén a Salvation midseason-, azaz nyári sorozat, tehát a május-júniusban véget érő teljes évados szériák után, de még az őszi premierek előtt került bemutatásra, évadhossza is fele a szokásos CBS-drámasorozatokénak, tehát 13 epizóddal jelentkezett. A CBS a második évad után nem folytatta a szériát, alapvetően a csökkenő nézőszámra hivatkozva, bár ez már az első évadban is erősen fennállt.

Több szempontból az az ember érzése, hogy az alkotók egy évadra terveztek, ugyanis a második szezon írása már csapnivalóan gyenge az elsőhöz képest. Az izgalmas alaptematika sajnos csak az első évad első felét hatja át igazán, nevezetesen: egy aszteroida közeledik a Föld felé, és azoknak a keveseknek (Pentagon-és kormánytisztviselők, egy tech-milliárdos, egy MIT-egyetemista srác), akik tudnak róla, kevesebb, mint egy évük van a megoldás kitalálására, és persze annak eldöntésére, elmondják-e a vészhírt szeretteiknek.

A készülő Star Trek: Picard sorozatban Patrick Stewart mellett főszereplő Santiago Cabrera tökéletesen hozza az olykor arrogáns, de briliáns és szerethető Tony Stark/Elon Musk karaktermixet, mint főszereplő végig fókuszban marad – a színésztől az új Trek-szériában is sokat várok, legalább egy Anson Mount-féle meglepetés kedvenc karakter lehet, persze bízzunk az írókban is.

Sajnos a többi szereplő, a néhány főhős kivételével egyre inkább bábszerepbe szorul, ahogy a történet főszála, a fenyegető űrvész komolysága is egyre laposodik, a megoldás tétje egyre csökken (bár a Cabrera által alakított Tanz tényleg izgalmas felvetésekkel áll elő). A kezdetben „More Fact than Science Fiction” jeligével startoló széria fokozatosan megy át 24/Designated Survivor klisékkel operáló kormányösszeesküvéses drámába, s ha csak nem lelkesedünk az amerikai belpolitikai tematikáért, csökkenni fog az érdeklődésünk, főleg a második évadra, ahol a közelgő aszteroida jó, ha 1-2 mondatos említést kap részenként.

Romantikus dráma, magánéleti-és kormányválságok, személyes-és hazaárulások próbálják feldobni a többi CBS sci-fi drámához (Extant, Under the Dome) hasonlóan sajnos fokozatosan laposodó high concept sztorit. Fénypontokat a néha egészen hihető tech megoldásokon agyaló tudósok brainstorming tanácskozásai, illetve az M.I. vagy a cyber-terrorizmus tematika jelentenek. A CBS minden sajátprodukciójába becsempészett, leplezetlen USA-rendszerkritikái természetesen rendre megjelennek, de az, hogy egy demokrácia ennyire esetlegesen és támadhatóan működjön, az már egyenesen idegesítő a második évadban.

Pótolandó sorozatok:

The First (2018, 1 évad, hulu): a 8 részes miniszéria a realisztikus, nagy költségvetésű űrdráma-szériák hangulatát ígéri, ám a Sean Penn főszereplésével készült sorozat inkább szól az első emberes Mars-küldetés földi, politikai és családi hátteréről. Talán pont ezért érdekel, mivel némiképp csalódtam a doku-reality/fikciós mixben, számomra az idehaza forgatott natgeós Mars - Utunk a vörös bolygóra kissé két szék között a pad alá esett, annak ellenére, hogy imádom a realisztikus, korhű űrhajózási drámákat (The Right Stuff, Apollo-13, Hidden Figures , Salyut-7, First Man).

Counterpart – Képmás (Starz, idehaza HBO/HBOGO, 2017-19, 2 évad): szintén egy lelőtt sorozat, mely kétszer tíz részben mesél el egy párhuzamos világos / hidegháborús kémsztorit J. K. Simmons-szal a főszerepben. Ha párhuzamos világ és high concept sci-fi/tech/nyomozós/misztikus sorozat, akkor természetesen a Fringe (A Rejtély, 2008-13) az első számomra, de az alaptéma tetszik, ráadásul a húsz rész belátható volument jelent darálásra is.

Travelers – Idővonal (Showcase/Netflix, idehaza SPT/Viasat6, 2016-18, 3 évad): Brad Wright (Stargate, Stargate Atlantis, Stargate Universe) és a kanadai Showcase, majd a Netflix időutazós sorozata (ez a csatorna, a Showcase hozta ki az egyik kedvenc időutazós/nyomozós sorozatomat, a Continuum-ot is). Az időutazás-koncepciója egészen egyedi: néhány időutazó ügynök tudata utazik vissza a jövőből, jelenbéli emberek testébe költözve, hogy jövőbeli végzetes eseményeket akadályozzanak meg.

Black Mirror (Netflix, 5 évad, idehaza: HBO: szinkron, Netflix: magyar felirat): A szorgoskodó honosításnak köszönhetően a sötét hangulatú sci-fi/tech antológia sorozat pár napja megjelent új, ötödik évada is már magyar felirattal látható a Netflixen.

Újranézendő/közelgő új évad: Lost in Space (Netflix, 2018-, 1 évad, magyar felirat): amíg a jövőre érkező második évadra várunk, érdemes újranézni ennek a gyönyörű kiállítású családi kalandsorozatnak az első tíz részét. A megjelenés a magas költségvetésű blockbusterekkel vetekszik, a gyerekszínészek jól játszanak, és a felnőttek sem bábok, sőt! Még az is, aki a robotos-időutazós családi űrdráma 1998-as feldolgozását tekinti alapnak, nehezen talál kifogást az idegen bolygón rekedt Robinson-família történetének újrafeldolgozásában.

Altered Carbon (Netflix, 2018-, 1 évad, magyar felirat): a szintén hatalmas közönségsikert elért, sötét hangulatú, cyberpunk krimi/akció széria jövőre azonos karakterrel, de új színésszel érkezik, talán azért, mert a Takeshi Kovacs-ot alakító Joel Kinnaman idéntől épp Ronald D. Moore új sci-fi sorozatának főszereplője lesz?

Stranger Things (Netflix, 2016-, 3 évad, részben magyar szinkron/felirat): a 80-as évek sci-fi, horror-, és popkulturális utalásait kiváló mixben hozó misztikus/horror kalandsorozat valóságos kultszéria lett, és a készítő Netflix egyik legnagyobb dobása. Az első évad néhány része már magyar szinkront is kapott, sajnos ez, ahogy a felirat is, jelen pillanatban nem elérhető, így a harmadik évadot előkészítő pótló darálással én is várok még.

Marvel's Runaways (abc/hulu, 2017-, 2 évad, idehaza SPT/Viasat3, Viasat6): a komoly kampánnyal beharangozott, még idehaza is IMAX-es pilot premiert kapott, de rémunalmas, egy évados Marvel’s Inhumans-szel ellentétben egy szerethető sorozat lett a Runaways. Alap erénye, hogy nem akar több lenni, mint ami. Tinédzser szereplői lassan jönnek rá, hogy valójában ők jövőből szökött antihősök leszármazottai, a jelenben is egy-két csúnya összeesküvésben résztvevő szülőkkel, ráadásul fokozatosan ébredező szuperképességekkel.

Ti milyen sorozatokat néztek, amíg nem érkeznek újabb Star Trek epizódok?

Űrszekerek Közösségi Flotta

Űrszekerek Közösségi Flotta a Facebookon is!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr8114890424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.