Új CBS-divízió a Star Trek világméretű népszerűsítésére

2019. május 25. 12:05 - Dave // űrszekerekflotta.hu

A Star Trek Global Franchise Group létrehozásának bejelentése tele van jól hangzó ígéretekkel, de a vállalat hasonló témájú sajtóközleményeinek megvalósulási rátáját ismerve, egyelőre még csak hatalmas marketinglufinak tűnik.

Kifejezetten a Star Trek márka erősítésének szenteli magát a május elején életre hívott új CBS-részleg, mely elsősorban üzleti alapon kívánja a franchise világméretű terjesztését támogatni, túllépve a lineáris műsorszórás és a streaming nyújtotta lehetőségeken is. A divízió vezetőjeként a CBS Veronica Hartot nevezte meg, aki, amellett, hogy közvetlenül David Stapfnek, a CBS Television Studios elnökének felel majd, munkájában természetesen szorosan együtt fog működni Alex Kurtzmannel is, akit a csatorna tavaly jelölt ki a Star Trek sorozatok kreatív felelősének.

Kurtzman az utóbbi években már saját produkciós vállalatán, a Secret Hideouton keresztül kapcsolódik be a CBS sorozatos munkáiba, bár a televíziós nagyvállalattal, mint producer, természetesen már jó ideje együttműködik. A Secret Hideout révén viszont csak 2016 óta van exkluzív szerződése a CBS-szel, ami annak idején egyenes utat biztosított a Star Trek: Discovery produkciós munkálataihoz is, de más CBS-produkciókban is megtestesült, például a Salvation sorozatban (2017-18).

Kurtzmant 2018-ban öt éves szerződésben bízta meg a CBS a Star Trek televíziós univerzum intenzív kibővítésével, több lehetséges élőszereplős, illetve animációs sorozatot is bejelentve, melyekből a Picard kapitányról szóló tíz részes drámasorozat forgatási munkálatai néhány hete valóban elkezdődtek. Kurtzman néhány napja azt is megerősítette, hogy a három élőszereplős sorozat (a tízrészes Picard-miniszéria, a Star Trek: Discovery idén nyártól forgatott harmadik évada, és a csak jövőre érkező 31-es Szekciós sorozat első évada) egymást váltva, tehát nem teljesen párhuzamosan fut majd.

Az előkészületben lévő animációs sorozatokról nem sok új részletet tudtunk meg a bejelentés nyomán, de Kurtzman azt ígérte, hogy a gyerekközönségnek szánt, és a nemzetközi terjesztésben a Nickelodeonra érkező rajzfilmszéria valami olyasmi lesz, amit még soha nem láttunk a Star Trekben. A Mike McMahanra bízott, és a rajongók által kvázi egy Star Trekkel (még jobban) felturbózott Rick és Mortyként elképzelt animációs sorozat valóságos szerelmes vallomás lesz a Star Trekhez, és semmiképpen nem annak kigúnyolása vagy paródiája.

Visszatérve a Global Franchise Group létrehozásának céljaihoz, úgy tűnik, a CBS cégen belül újragondolta a márkaépítés és a brand image erősítés lehetőségeit, és egyszerű erőforrás-átcsoportosítást hajtott végre, ügyesen címkézve a rajongók és a sajtó felé az új „divízió” megalakítását, melynek főhadiszállása nemes egyszerűséggel valahol a Secret Hideout egyik irodájában lesz. Innen irányítja majd a tehetséges márkastratégaként ismert Veronica Hart csapata a Star Trek-univerzum kiterjesztését, elsősorban a rajongói közösségek számára nyújtott új, attraktív és korszerű kínálattal: podcast műsorok, a StarTrek.com weboldal megújítása, új digitális közösségi terek, kereskedelmi termékek, játékok, új élményt nyújtó élő rendezvények, és nemzetközi események révén. A „Trek-verzum” kiterjesztésével a Star Trek által eddig is közvetített, és rajongók generációit inspiráló alapértékeket, mint például a rendkívüli történetmesélés, szeretnék globálisan is erősíteni, úgyszólván a Trek üzenetének hatótávolságát megnövelni

Szubjektív: Ha a globális népszerűsítési stratégiákba az új sorozatok és epizódok előzeteseinek geoblock korlátozás nélküli nemzetközi terjesztése is hozzá fog tartozni, ugyanígy a nagy convention eventek, például cast reunionök, vagy egyéb sajtóesemények élő közvetítése is, vagy éppen a főleg marketing célokat szolgáló, de önmagában nagyon szórakoztató After Trek és hasonló showműsorok nemzetközi, akár ingyenes elérhetősége, akkor látnék egyfajta bizonyítékot a Star Trek digitális tartalmakon keresztüli kiterjesztésének életképességére.

Az iparágban már kiöregedett csatalónak számító CBS utolsó pillanatban nyitott digitális terjesztési plattformot, kezdetben ott is pusztán igáslóként használva egy valóban prémium kategóriásnak dedikált sorozatot – a számítása be is jött. Remek döntés volt a korszerű short story formátum trekesítése is (Short Treks), ennek rajzolt változata szintén nagy jövő előtt áll a modern, a Treket már pusztán digitálisan fogyasztó fan-generációk meghódításában. Hatalmas lépés ez egy, a tartalmait pár évvel ezelőtt még pusztán a lineáris televíziózásban terjesztő cég számára. Jövőbemutató döntés volt a Netflix-szel karöltve elindítani az új sorozat nemzetközi terjesztését, és ne feledjük, pár hónappal a Discovery indulása előtt váltak szinte valamennyi Netflix-platformon egyidejűleg (Magyarországon is) elérhetővé a korábbi sorozatok, melyekből kettő, az eredeti sorozat és Az új nemzedék, a néhány évvel korábban kiadott remastered változatban tündököl a Netflix-nézők nagyfelbontású kijelzőin.

Az ellenérvek között felsorolhatnánk, hogy mindezek csupán kényszerű lépések a Star Trek nagyjából évtizedes iparági hátrányának leküzdésére, a tévés-mozis franchise megosztottsága pedig továbbra is komoly akadály a hatékony globális stratégiák kidolgozásában. A felújított digitális remastered kiadások, vagy az új, streamelt tartalmak honosítása le van maradva az európai piacokon, a gaming franchise pedig minden területen hatalmas lemaradásban van. Ha már pénzről van szó, régóta esedékes lenne a Star Trek regényfordítások pusztán e-bookként való terjesztésének bevezetése is, jelentősen csökkentve a helyi honosított kiadások megjelentetési költségeit.

Kíváncsian várjuk a CBS új részlegének konkrét bejelentéseit is, mert egyelőre csak annyi látszik, hogy a "Mit tegyünk, hogy újra olyan népszerű és jól termelő franchise legyen a Star Trek" dossziét egyszerűen egyik íróasztal-fiókból a másikba tették – de reméljük, előnyösebb helyre, ahol szem előtt van.

Űrszekerek Közösségi Flotta // R&D // TrekMovie

Űrszekerek Közösségi Flotta a Facebookon is!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr1514860762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.