Nagy ötletek várhatnak ránk a Discovery harmadik évadában

2019. február 06. 18:00 - Dave // urszekerek.hu

A sorozatot ugyanis – tudomásunk szerint – nem fenyegeti idő előtti befejezés

Miközben az egyik külföldi sorozatos-geek rajongói YouTube csatorna alig negyedórás spekulációja, illetve az azt átvevő, nyilvánvalóan kattintásvadász blogoldal bejegyzése – melyet szándékosan nem linkelünk – nyomán a magyar nyelvű Star Trek rajongói közösségekben is felütötte a fejét az a pletyka, miszerint akár el is kaszálhatják a Discovery-t, hivatalos fronton viszont nyoma sincs aggodalmaknak – ellenkezőleg: a TCA, vagyis az amerikai tévékritikusok szövetségének pár nappal ezelőtti téli sajtóeseményén Alex Kurtzman és Heather Kadin vezető producerek magabiztosan nyilatkoztak a sorozatról, sőt, azt is elárulták, hogy egy lehetséges harmadik évadra is hatalmas ötleteket tartogatnak a nézők számára.

A harmadik évadot ugyan még tényleg nem rendelték be, a sorozat törléséről szóló híreket azonban semmilyen hivatalos közlemény vagy utalás nem erősíti meg. Az új évad bejelentése még amúgy sem lenne időszerű, hiszen a most aktuális, második szezon meghirdetése is csak akkor történt meg tavaly, mikor az első évad hatodik epizódját láthatták a nézők, így egy ehhez hasonló hírre valószínűleg idén is még várnunk kell néhány hetet. A hosszabbítás késlekedése amúgy sem utal még egy széria törlésére, annál inkább sem, mivel nem országos vagy kábeles, hanem szinte kizárólag digitális streaming felületeken (CBS All Access az USA-ban, Space Kanadában és Netflix világszerte) terjesztett műsorról van szó. Az is mindenképpen kiemelendő, hogy annak idején, alig egy hónappal a világpremier után, tehát már az első évad első harmadában a CBS elegendő biztosítékot látott az új széria, egyúttal az újonnan indított streaming platform, az All Access sikerére.

Az All Access képviselői egyébként most, a TCA január 30-i gyűlésén számokban is bemutatták a szolgáltatás látványos fejlődését: egy év alatt a vártnál nagyobb, mintegy két- és félmilliós előfizetői létszámra tettek szert, ami évi ötven százalékos növekedést jelent, a következő két évben pedig az előfizetők számának megnégyszereződése várható.

2019-ben az All Access kilenc saját gyártású produkcióval jelentkezik, melyek között ott találjuk a Patrick Stewart főszereplésével készülő Picard-sorozatot is, melynek gyártása alig két hónap múlva kezdődik, és premierjét valószínűleg még idén várhatjuk. Január közepén, az előzetes híreszteléseket megerősítve, bejelentették a Michelle Yeoh által alakított, a tüköruniverzumból származó Philippa Georgiou karakterére épülő, a 31-es szekcióról szóló sorozatot is, melynek kvázi backdoor pilotja a Star Trek: Discovery legutóbbi, Reménysugár (2x3 'Point of Light') című epizódja volt. Ennek során megismerhettük a tervezés alatt álló, egyelőre még cím nélküli, és valószínűleg csak jövőre érkező új széria alapfelállását – erről az Impulzus Podcast aktuális műsorában is beszélgettünk.

A Star Trek sokszínű világát gazdagítja majd a szintén januárban bejelentett, kifejezetten gyerekeknek szóló animációs sorozat, valamint a még korábban leleplezett, inkább felnőtt rajongóknak szóló animációs komédiasorozat is, sőt a tavaly indult Short Treks rövidfilmszéria is rajzolt változatban tér majd vissza a Discovery második évadjának fináléja után. A CBS egyébként még tavaly nyáron hozta nyilvánosságra nagyszabású televíziós terjeszkedési terveit, melyek alapvetően Alex Kurtzman személyéhez kötődnek, és a bejelentett, tervezett sorozatkoncepciók közül a Meyer-féle Khan-minisorozaton és a Csillagflotta Akadémián játszódó könnyedebb hangvételű szérián kívül kvázi minden projekt eljutott a konkrét megvalósulás valamilyen kezdeti fázisába. Kurtzman a mostani sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy jelenleg a Discovery évadzáró epizódjának utómunkái folynak, s bár még nem kaptak zöld utat a következő évad számára, máris egy rakás jó ötletük van a folytatásra.

A CBS Interactive terveit egyébként nagyon is komoly gazdasági érdekek és trendek határozzák meg: a csatorna fő jövedelmét hozó, klasszikus televízió-műsort fogyasztó közönsége kiöregedett, csökkenek a reklámbevételek, és a különböző digitális előfizetői szolgáltatások, melyek bárhol, bármikor a néző által kívánt (on-demand) tartalmat tudják nyújtani, amúgy is egyértelműen kiszorítják a lineáris televíziózást az előfizetők otthonaiból. Maga a CBS All Access is ezzel a szándékkal indult 2017-ben, zászlóshajójaként és igáslovaként az újraélesztett Star Trek sorozatuniverzummal meghajtva a szolgáltatást. Semmit nem bíztak a véletlenre: látványban és dramaturgiában is azt a célközönséget célozták meg, akik a tervek szerint leginkább fogékonyak lehetnek az új formátumra és egyúttal az új típusú, nem-lineáris tévénézési szokásokra. A CBS Interactive számítása bejött: a 2019. januári adatok szerint az előfizetők hatvanhárom százaléka a reklámértékesítés szempontjából legértékesebb, 18-49 éves korosztályba tartozik. Az előfizetők ötvenkét százaléka férfi, a szolgáltatás nézőinek átlagéletkora pedig negyvennégy év. A Discovery a 2019. januári digital originals toplista ötödik helyén van az Egyesült Államokban, az évadnyitó, Brother című epizód a sorozatos-geek körökben mérvadónak számító rottentomatoes-on kilencvenhét százalékos a szintén sokat idézett metacritic-en hetvenhárom pontos értékelést ért el.

A streaming szolgáltatások úgynevezett demand expression statisztikája elsősorban nagyságrendeket, arányokat, és érdeklődést fejez ki, tehát itt nem a valós nézettségi adatokról beszélünk (a legnagyobb elérésű, legnézettebb amerikai országos sorozatok átlagos közönsége epizódonként tizenkét-tizenhárommilliós szokott lenni). Nagyjából tehát úgy értelmezhető, hogy az adott héten (amikorra a második évad premiere is esett) kvázi Netflix / Amazon Prime nagyságrendű előfizetői érdeklődés (stream lekérés) volt a CBS All Access-en a Discovery miatt, ami a ezen a piacon belül kiválónak mondható.

Bár az All Access még mindig niche szolgáltatásnak minősül, jellemzően szűkebb tematikával, célzottan egy bizonyos típusú előfizetői réteget lekötő tartalommal, a tévénéző háztartások havi stream előfizetést is használó hányadában (ami csaknem hetven százaléka a teljes tévéfogyasztói körnek) máris 5,2 százalékos részt hasít ki magának, a Showtime-ot megelőzve, és az HBO, valamint a Hulu nyomában lihegve. Az online műsorszolgáltató óriások (Netflix, Amazon) nyomába még persze nem érhet, de a trendek és a számok egyértelműen az erősödés mellett szólnak, ami újfent kizárja a Discovery esetleges elkaszálásának lehetőségét.

A sorozat törléséről szóló pletykák kiindulópontja egy alapvetően lájk-és kattintásvadász geek bulvároldal, melynek bejegyzései és teóriái nem igazán érdemelnek elemzést, így cáfolatot sem. Az oldal egyébként a forrásul szolgáló YouTube videóhoz hasonlóan Anson Mount Twitter bejegyzéseit értette félre, melyben a színész az évad forgatási munkálatainak befejezésével kapcsolatban osztja meg gondolatait. A blog a Pike-ot alakító színész szavait úgy értelmezi, hogy nem csupán az évad, illetve karakterének szerepe, hanem a teljes sorozat befejeződik, és a színész búcsúzni készül kollégáitól, ráadásul – állítólagos insider információk szerint – a sorozat második évadának súlyos túlköltekezési problémái miatt még kellő honoráriumban sem részesült.

Hazai közösségi oldalakon barangolva a cikk különböző interpretációival találkozunk: a józan, tényszerű, elegáns közlés és elhatárolódás mellett a provokatívabb, esetleg kárörvendő véleményeket kiváltó bejegyzésre is bukkantunk, ami jól prezentálja a magyarországi rajongók megosztottságát, és jellemzően a hazai rajongótáborra, a téma fajsúlyához képest túlságosan is heves viták bontakoznak ki. Ráadásul, a sorozat ellenzői közül sajnálatos módon többen is úgy vesznek részt a vitában, hogy már régóta nem is kísérik figyelemmel a sorozatot, a hozzá kapcsolódó csatákba ugyanakkor szívesen beszállnak.

Pedig közel tíz évvel az idehaza szintén divatos módon utált reboot-mozifilmek után járva a szkeptikus, és jellemzően elégedetlen beállítottságú magyar rajongók is beláthatnák: a Star Trek franchise immár a hatodik X-ben jár, és elkerülhetetlenül új utakra kell, hogy lépjen, a mondanivaló újraértelmezésében, megjelenésben és a történetmesélés sokszínűségében egyaránt. Imádjuk a kilencvenes évek Trek-sorozatait, de sem dramaturgiában, sem vizuális módon nem eleveníthető már fel az a korszak – legalábbis képernyőn már nem, csak regényekben és képregényekben. Egy olyan modern, széles rajongótáborra tervezett sorozat viszont, mint jelenleg a Discovery, tartalmi és forgatókönyv-írási gyengeségei, valamint sokszor kritizált kánonbeli ellentmondásai ellenére belépőt jelenthet a Trek-sorozat franchise második virágkorába, és utat nyithat olyan projektek előtt is, mint a konzervatív rajongók által is valószínűleg szívesen várt Picard-sorozat.

emTV.hu

banner_dsc.jpgdonate_dsc.gif

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr1314610434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása