Klingon háború, tribblik és űrgombák

2017. augusztus 01. 15:45 - Star Trek

Már több írásunkat is olvashattátok a júliusi San Diego-i Comic Conról, közöttük az új sorozat stábtagjainak részvételével tartott előadásról, illetve a főszereplővel és a producerekkel készített interjúkról is. A Comic Con látogatóinak tartott panel után a stáb zártkörű sajtótájékoztatón vett részt, melyről most a TrekMovie összefoglalója alapján számolunk be.

startrek_discovery_cast_sdcc17.jpg

A sajtó kérdéseire a színészek: Sonequa Martin-Green (Michel Burnham), Jason Isaacs (Lorca kapitány), Doug Jones (Saru hadnagy), Shazad Latif (Tyler hadnagy), Mary Wiseman (Tilly kadét), Anthony Rapp (Stamets hadnagy), James Frain (Sarek) és Rainn Wilson (Mudd), illetve az öt executive producer: Alex Kurtzman, Gretchen J. Berg, Aaron Harberts, Heather Kadin, és Akiva Goldsman válaszoltak.

Harcban a Discovery

"Segített kirobbantani egy háborút. Nem segítene nekem abban, hogy véget vessek neki?" A kérdést Lorca kapitány teszi fel Burnhamnek a Star Trek: Discovery legújabb előzetesében. A sorozaton átívelő háborús helyzet többször is témáját képezte a Comic Conos sajtótájékoztatónak.

Arra, hogy milyen elemeket tart meg a Discovery a klasszikus Star Trekből, és milyen újdonságok várhatók, az alkotók közül először Alex Kurtzman válaszolt:

"Az első és legfontosabb tényező, ami Roddenberry vízióját meghatározza, az nem más, mint az optimista jövőkép. Ő egy olyan világot képzelt el, amelyben a különböző fajok nem csupán azzal a céllal jönnek össze, hogy a saját világukat, hanem hogy minden világot jobbá tegyenek. Azt hiszem, ez soha nem veszhet el a Trekből. Enélkül a Star Trek elveszíti a lényegét.

Ahogyan gyakran meg is állapítjuk, manapság már eléggé más időket élünk. Mindennap látjuk a híreket, és… nehéz végignézni, amit ott látunk. Szerintem ma mindennél nagyobb szükség van a Trekre, hogy emlékeztessen minket arra, hogy kik lehetünk, és hogy megmutassa a legjobbat, akikké válhatunk. A Star Trek mindig is tükre volt azoknak az időknek, amikre éppen reflektált, és most éppen azt az érdekes drámai kérdést tárgyalja, hogy hogyan őrizhető és védhető meg a Csillagflotta olyan súlyos megpróbáltatások közepette, mint a háború, és amit a háború közben meg kell tenni. Ezek eléggé egybehangzó kérdések a mai világunk történéseivel."

Kurtzman újra szóba hozta a háborús háttérszálat, amikor a sorozat határokat feszegető tematikájára irányult a kérdés:

"Ismeritek a Bechdel-tesztet? Hányszor látjátok például a tévében, vagy egy mozifilmben, hogy két nő egy férfiról beszélget? Nem azt mondom, hogy ebben a sorozatban majd soha nem esik szó férfiakról, amikor nők beszélgetnek. De nálunk a beszélgetésekben valódi problémákkal foglalkoznak majd a háború közepette, és azt hiszem, Roddenberry legjelentősebb eredménye például a fajok közötti kapcsolatok bemutatásában, hogy soha nem mondta ki nyíltan a néző felé ezt a szándékát, az csak egyszerűen jelen volt, ott volt a sorozatban. Mi is pontosan ezt csináljuk."

Rainn Wilson szintén a háborús tematika kontextusában beszélt az ismert karakter, Harry Mudd megszemélyesítésével kapcsolatban:

"Hihetetlen dolog Harry Muddot eljátszani… a sorozaton nőttem fel. Vegyétek figyelembe, hogy ez a sorozat a háború miatt egy kimondottan sötét idejét mutatja be a Föderációnak és a Csillagflottának, így nem hiszem, hogy helyes megközelítés lenne annyi vidám és felszabadult epizóddal előállni, mint az eredeti sorozat vagy Az új nemzedék (TNG) során. A Star Trekben egyébként az egyik legnagyszerűbb dolog az, hogy pár epizód már majdnem teljesen komédiának nevezhető."

Némi nyers The Walking Dead érzés a Discovery-ben

Milyen lehet színészként egy olyan nyers és szókimondó sorozat után, mint a The Walking Dead, bekapcsolódni a Star Trek: Discovery-be? Sonequa Martin-Green szerint a két sorozat nagyon is közel áll egymáshoz:

'Úgy érzem, hogy a történetmesélés nagyszerű dolog a mai világban. A társadalom is nagyon sokat köszönhet neki. Egyszerre formál, megváltoztat és megvilágosít bennünket. Úgy gondolom, hogy a történetmesélés mindkét sorozatban rendkívül gazdag és dinamikus. A minőségi történetek nyersek, mert az élet maga is nyers. Ebben a tekintetben nem látok különbséget.

A háttér persze teljesen más ebben a sorozatban. Az egyik kedvenc élményem a felvázolt történet komplexitásával és a kapcsolatok dinamikájával kapcsolatban, hogy felfedezhetjük egy új kultúrába történő beilleszkedés részleteit úgy, hogy mindez nem kell, hogy teljes asszimilációval járjon. Ez ténylegesen a Star Trek egyik alappillére, ami megmutatja számunkra, hogy nem szükséges teljesen feladni önmagunkat annak érdekében, hogy megtaláljuk önmagunkat.Ez egyszerre is teljesíthető. Ez a gondolat a The Walking Deadben és itt is egyaránt megtalálható, jelen esetben olyan egyedi módon, amelynek köszönhetően hűek maradunk az örökséghez, de egy új szintre is emeljük azt."

Roddenberry öröksége

Gene Roddenberry eredeti víziójával kapcsolatban rengeteg párbeszéd alakult ki a sajtókonferencián. Akiva Goldsman rendező gondolatai a témáról:

"Úgy vélem komolyan tiszteletben tartottuk a sorozat örökségét, nagyon szeretjük azt, ami előttünk már lezajlott. Sokat beszélgettünk arról, hogy a Star Trek mennyire a családról szól. A jelenlegi verzió létrehozásánál ugyanúgy a család került előtérbe, ez így tűnik helyesnek. Gyakorlatilag minden résztevő elkötelezettsége nagyobb volt, mint eddigi tapasztalataimban. Mindenki tudatosan és eltökélten kezelte, hogy ezúttal mi visszük tovább a stafétát. Ezt az elképesztő kiváltságot senki sem vette lazán."

Jason Isaacs szintén megosztotta véleményét a Star Trek lényegéről:

"Az eredeti történetek a hatvanas években, a polgári jogi megmozdulások hatalmas kavalkádjának idején jelentek meg. Mindannyian egy új víziót szerettünk volna a jövőről, Gene Roddenberry pedig egy olyan jövőt alkotott meg, ahol megoldást találunk az emberek közötti megosztottság felszámolására, mindezt egy olyan időszak közepette, amikor úgy tűnt, hogy a világ egyre megosztottabb és maradibb. Számomra természetesen a kütyük és a díszletek is nagyszerűek, és biztos vagyok benne, hogy a nézők az összes korszerű dolgot megkapják, amit csak el tudnak képzelni, de ami fontos, hogy megmutathatjuk az új nemzedékek számára, hogy egy bolygóként milyenné válhatunk."

Egy riporter kérdésére válaszolva, aki a sorozat latin-amerikaiakkal kapcsolatos hozzáállására kérdezett, Goldsman általánosan ismertette, hogyan képviseli a sorozat továbbra is a faji sokszínűséget:

"Egy olyan univerzumot szeretnénk bemutatni, amire a sokszínű enyhe kifejezés. Teljes mértékben kiállunk a komplexitás, a kulturális és biológiai különbségek, az eltérő preferenciák és a beilleszkedés kérdései mellett, a Star Trek ezeken az alapelveken nyugszik. Ezeket az eszményeket követjük. A karjaink legyenek annyira kitárva, amennyire csak lehet, ez része a sorozat küldetésének. Ezzel kapcsolatban rendkívül következetesek vagyunk, a nézők meg fogják látni, hogy ez semmi esetre sem véletlen."

 

Átívelő történetvezetés

A Discovery-ben lesz, ami teljesen eltérő lesz az eddigi sorozatoktól, mutatott rá Akiva Goldsman:

"Lehetőségünk adódott arra, hogy egy teljesen példátlan dolgot valósítsunk meg a Star Trek-ben, mégpedig az átívelő történetvezetést. Az a helyzet, hogy a határ nemcsak, hogy teljesen elmosódott a mozifilmek és a televíziózás között, hanem szinte felcserélődtek a szerepek. A tv valami nagyobb dolog lett. Mélyebbé, kiterjedtebbé és komplex narratívával rendelkezővé vált.A televíziós kultúra többé nem követeli meg az epizodikus struktúrát, ezért a karakterek útja olyan módon fog megvalósulni, ahogyan az eredeti sorozatban a csillaghajó útja, ami átívelt az egész sorozaton."

A staféta

Sonequa Martin-Green-t Nichelle Nichols örökségének hordozásáról kérdezték:

"Természetesen Nichelle nyomdokain haladok.Szerintem mindannyian arra az innovációra támaszkodunk, amit a Star Trek kánon teremtett egészen máig. Ez egy történet a fejlődésről, az egyetemességről, egy sztori arról, hogy együtt megértsük: egyek vagyunk az élettel. Nem biztos, hogy ezt most szavakba tudom foglalni. Ha megpróbálnám, lehet, hogy sírni kezdenék, és elszabadulnának az érzelmek idefent…Hatalmas megtiszteltetés és kiváltság, hogy egy olyan történetnek lehetek a része, amiben igazán hiszek, és összehozza az embereket."

Anthony Rapp ugyancsak az elődöket méltatta:

"Mélyen inspiráló érzés áttekinteni azt, ami előttünk történt. Úgy hiszem, Leonard Nimoy egy ikon, és nem csupán azért, mert eljátszotta ezt a karaktert, hanem mert hihetetlen színész volt, és megelevenítette számunkra ezt a karaktert, bemutatta Spock minden rétegét. Ha valóban ikonokká válunk a franchise által, az különös és egyben nagyon menő is lesz, és remélem, hogy azért, mert az előttünk lévők nyomdokaiban vagyunk."

James Frain az ismert karakter, Sarek megszemélyesítéséről beszélt:

"Megtiszteltetés, felelősség és kihívás egyszerre. Az írók megalkották a karaktert, mi pedig előadjuk egy verzióját annak, amit ők kigondoltak. Amit az írók kihoztak a karakterből, valamint az összes történetszálból, az annyira érdekes és komplex, hogy élvezet volt rajta dolgozni. Egy percig sem aggódom a végeredmény miatt."

 

Stamets hadnagy és a "gomba technológia"

Az eredeti sorozat előtti technológiára irányuló kérdések során Anthony Rapp új információkat osztott meg, melyek karakterével is összefüggenek:

"Egy furcsa szakterületen tevékenykedő tudós vagyok, amit asztromikológiának hívnak. Lesznek újdonságok, amiket felfedezhetünk benne, például különböző űrgomba-félék."

Rapp-et nem tudták zavarba hozni, amikor arra kérték, hogy ismertessen egy olyan tudományosnak hangzó technoblablát, amit karaktere szokott elővezetni:

"Prototaxites stellaviatorae – egy faj, amely nem csak a mi dimenziónkban található anyagokból épül fel, de tartalmaz összetevőket a »mycelial hálózat« nevű tartományból is."

Mudd újragondolva

Rainn Wilson rámutatott, hogy az általa megformált Mudd egy kicsit másmilyen lesz:

"Ez a Harry Mudd egy ugyanolyan módon újragondolt és átszabott karakter lesz, mint sok minden más a sorozatban. Egy kicsit talán elvetemültebb, mint az eredeti. Ez a karakter óriási hatást gyakorolt rám. Egy álom vált valóra, amikor megpróbálhattam legalább annyi drámával, mint komédiával életre kelteni."

Kockulás a kapitányi szék körül

Rainn Wilson azt is elmesélte, milyen érzés igazi rajongóként részt venni a sorozat megalkotásában:

"Bár egy visszatérő mellékszereplőt játszok, de az eredeti sorozaton nőttem fel. Öt- vagy hatévesen kezdtem el nézni az ismétléseket a suli után. Enterprise modelleket építettem, könyveket gyűjtöttem, tudtam, hogy mi, hol található a csillaghajón.

Az egyik epizódban, amiben szerepelek – anélkül, hogy bármit ellőnék – használnom kell a transzportert! El kell transzportálnom, használnom kell egy fézert, és egy kicsit a kapitányi székben is helyet foglalhatok. Rajongóként megtapasztalni Gene Roddenberrynek és csapatának ikonikus alkotásait az egyik legnagyobb élmény az életemben."

Doug Jones is beszámolhatott arról, milyen élményekkel tette gazdagabbá az életét az a bizonyos szék:

"Harmadik vagyok a parancsnoki láncban a Shenzhou csillaghajó hídján. Amikor Michael Burnham első tiszt és Georgiou kapitány megbeszélést tartottak a kapitányi szobában, nem voltam rá felkészülve, hogy én vagyok a következő, akinek a székben a helye, erre nem számítottam. Azt gondoltam, most ebbe tényleg bele kell helyezzem a hátsómat?"

Csúszások, filmezés, és az éneklő rendező, Jonathan Frakes

Alex Kurtzman magyarázatot ad a sorozat premierjének többszöri késésére:

"Rengetegen kérdezték, hogy miért késünk? A válaszom az, hogy a megfelelő technológiát csak így tudtuk biztosítani. Idő kell ahhoz, hogy ezt a világot helyesen építsük fel. Idő kell ahhoz, hogy a megfelelő emberekkel dolgozzunk, akik a forgatókönyvet csodálatos formában tudják majd megvalósítani. A határvonal a filmek és a sorozatok között teljesen eltűnt, tehát a sorozatnak úgy kell kinéznie, mint egy mozifilmnek. Főleg, mivel az emberektől pénzt kérünk érte. Teljesen egyedinek kell lennie. Elindítani egy új sorozatot,akár egy évig is tarthat, különösen akkor, ha épített díszletekkel és speciális vizuális effektekkel kell dolgozni. Ha siettetjük ezt a folyamatot, az a minőség kárára mehet.

Reményeink szerint sikerül annyi újdonságot megvalósítanunk, amennyit csak lehet, emellett határozottan megpróbáljuk kitolni a CG által megjelenített környezetek határait…itt nem csak a felvételre, de a CG effektek renderelési idejére is gondolni kell. Ez hosszú hónapokat jelent.

Nem akarunk egy összecsapott sorozatot.»Miért tart ilyen sokáig?« – Mert nem akarunk gyorsan elkészíteni valamit, amit aztán ki nem állhattok."

A bevezető epizódon az Oszkár-díjas operatőrrel, Guillermo Navarro-val dolgozhatott a stáb. Kurtzman ismertette, hogyan vették fel a sorozatot:

"David Semel [rendező] kiváló munkát végzett a bevezető epizóddal. Sokat gondolkoztunk rajta, hogyan lehetne felvenni a parancsnoki hidat érdekesebb módon, tehát nem egy színházi páholyból nézve, mint eddig… hogy olyan helyekre tudjuk elhelyezni a kamerát, ami érdekesebb nézőpontot eredményez. Ez a jelenet koreográfiájától, a kamera mozgásától és a világítástól is függ. Olyan megvilágítási módot találtunk, amitől a végeredmény moziszerűbb lett, de mégsem kell erőltetve koncentrálnia a nézőnek, hogy mi is történik.Teljesen olyan, mint egy moziélmény. Guillermo egyértelműen egy zseni."

Jason Isaacs válaszolt, milyen a Star Trek: Az új nemzedék színészével és rendezőjével, Jonathan Frakes-el dolgozni:

"Ő még most is színész. És egyúttal fantasztikus rendező. Dinamikus, vicces és szinte feltartóztathatatlan. Ráadásul mindig énekel. Nagyon precízen ráhangolódik a színészekre. Egy élmény volt vele dolgozni."

A sajtótájékoztatón kiderült, hogy tribblik is lesznek a sorozatban, illetve  hogy már túl vannak az első tíz epizód forgatásán.

Ha nem akartok lemaradni a Star Trek: Discovery legfrissebb híreiről, érdemes lájkolnotok a sorozattal magyar nyelven foglalkozó Facebook oldalunkat – a jó társaságért pedig nézzetek be a rajongói csoportunkba!

emTV.hu // TrekMovie

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr2412708682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.