Grace Lee Whitney távozása és visszatérése a Star Trekbe

2018. június 16. 16:00 - FCs.

Rand segédtiszt és Kirk kapitány túl közel kerültek egymáshoz

Az eredeti sorozat (TOS) Miri című epizódjának leforgatása után a Rand segédtisztet megszemélyesítő Grace Lee Whitney nyomtalanul eltűnt a Star Trek színészstábjából: bár a hivatalos sugárzási sorrend miatt párszor még láthatjuk, a tényleges visszatérésére egészen a mozifilmekig várnunk kellett. Mivel az aktuális Impulzusban éppen a szóban forgó epizódot elemezzük, ezért bennünk is felmerült, hogy milyen lett volna a Star Trek, ha Janice Rand állandó szereplő marad. A Star Trek hivatalos oldalának korábban készült interjújában a színésznő elmeséli, hogy az őt ért zaklatás és a masszív alkoholproblémái miatt az elbocsátását követő időszakban a poklot is megjárta, de az akaraterejének köszönhetően végül kivezette magát a súlyos válságból.

Saját karakterének rövid jellemzésében Whitney a segédtiszt és Kirk kapitány viszonyát is felvázolta, ami sohasem léphetett át egy bizonyos határon:

"Makulátlannak, eltökéltnek kellett lennem, akinek kiváló indítékai vannak arra, hogy az Enterprise fedélzetén akarjon szolgálni, ugyanakkor nagyon zöldfülű, tapasztalat nélküli. Rand készségesen elsajátította, hogy hogyan legyen a kapitány titkárnője, és természetesen azonnal bele is kellett zúgnom. De ez egy viszonzatlan szerelem volt, mint Kitty és Matt a Gunsmoke-ban. Sohasem teljesedhetett be. Csak messziről imádhattam, ez egy egyoldalú szerelem köztem és a kapitány között."

Ha esetleg a kapitány mégis túl közel került Janice-hez, a készítők azonnal vörösriadót fújtak, és a helyzet gyors visszakormányzását kezdeményezték:

"Volt egy jelenet, amit Shatner és én csináltunk – és emlékszem, hogy amikor ez megtörtént – a producerek megijedtek, és azt mondták, hogy »Ajjaj, túl közel kerültek egymáshoz. Ez kezd túl forró lenni. El kell távolítanunk a nőt, mert az fog lejönni, hogy a kapitány megcsalja őt, amikor más nőkbe lesz szerelmes más bolygókon.« Tehát ha ott várok rá a hajón, miközben ő odakint megcsal, egyedül Rand segédtiszt lesz az, akivel azonosulnak a hajón, a kapitány pedig egy fajankó. Ezért arra jutottak, hogy »Miért nem szabadulunk meg a segédtiszttől?« Természetesen ez a kulisszák mögött zajlott."

A színésznő eredeti sorozathoz kapcsolódó legkedvesebb emlékei egyébként pont a Mirihez köthetők, amit a kedvenc epizódjai között tart számon:

"... a gyermekeim is szerepeltek benne. Egy nagy, magasan elhelyezkedő rácson jött ki a két kis gyermekem, és ellopták a kommunikátorokat."

A forgatáshoz kapcsolódó emlékek után Whitney az alkoholproblémáiról és a visszatérésének körülményeiről is őszintén nyilatkozott:

"Ó, egek. A zaklatást a Desiluból követte el valaki, és később rájöttem, hogy számos producer csinálta ezt (azokban az időkben). Ez még a szexuális zaklatási törvények életbe helyezése előtt volt. Csak egyike voltam az áldozatoknak. Kirúgtak a sorozatból, de csak utólag jöttem rá, hogy ez már a zaklatásom előtt is folyamatban volt. Sokáig az inzultust okoltam, de ennek körülbelül harminc éve véget vetettem, amikor kijózanodtam. Amikor összeszedtem magamat, el kellett mennem a Paramounthoz, hogy egy csomó dolgot rendbe hozzak, és több emberrel elbeszélgessek, köztük Gene Roddenberry-vel is. Jóvá kellett tennem számukra, hogy ittam. Nem ittam annyira sokat (a sorozat közben). Tényleg nem. De megtettem (elmentem és jóvátettem), mert józannak kellett maradnom, és arra volt szükségem, hogy visszakerüljek a kegyeikbe. És természetesen mindenbe bevettek, miután elmentem hozzájuk. Benne voltam a mozifilmekben, a Voyagerben, és a Star Trek újra az életem része lett."

A színésznő számára hatalmas jelentősége volt annak, hogy az elbocsátása nem a zaklatás nyilvános bejelentése miatt történt meg, hanem egyszerűen kiírták a karakterét a sorozatból:

"Amikor felismertem, hogy eleve ki lettem írva a sorozatból, az megváltoztatta az egész életemet. Így könnyebb volt visszatérni, mert nem nehezteltem egyik férfira és producerre sem, vagy bármi másra."

Whitney a könyvében (The Longest Trek: My Tour of the Galaxy) részletesebben is kifejtette, hogy a távozása után keményen meg kellett küzdenie az alkohollal, és a lelki felépülése is rengeteg időt vett igénybe. A legmélyebb pontokra az interjúban is kitért:

"A sorozat miatt lettem kiírva, a karakter miatt, nem pedig énmiattam. Ezután elkezdtem inni, nagyon súlyosan. Rengeteget jártam tanácsadásra, és a tanácsadók megpróbálták elérni, hogy különbséget tegyek Janice Rand és Grace Lee Whitney között, amit nem tudtam megtenni. Nem tudtam nem Janice Rand lenni. Grace Lee Whitney lett kirúgva. Janice Rand csak a karakter volt. Én voltam az, akit nem kedveltek. Engem dobtak ki. Bla bla bla.

Már ott tartottam, hogy megölöm magamat az elbocsájtás miatt. Amikor interjúkra mentem, bűzlöttem az alkoholtól. Olyan voltam, mint Lindsay Lohan vagy Charlie Sheen. El voltam veszve. El voltam veszve, de elkezdtem kimászni. A kiírást követően körülbelül tíz évig tartott, mire észhez tértem és kikászálódtam a gödörből. Ez a kikászálódás azt jelenti, hogy már elegem volt abból, hogy elegem van, és segítséghez fordultam.

Leonard Nimoy – aki szintén egy felépülő alkoholista volt– annyira meg volt hatva, hogy egy előszót is írt a könyvemhez. Így kezdődött a gyógyulásom, és a visszautam a stúdióhoz, hogy mindent rendbe hozzak, és hogy mindent megtegyek, amit ott meg kellett tennem."

A színésznő azt is elárulta, hogy kinek köszönhető, hogy Janice Rand végül sikeresen visszatérhetett a Star Trek világába:

"Gene Roddenberry. Tisztázni szerettem volna vele ezt az egészet, amikor felém fordult, és azt mondta, hogy »Grace, még sohasem követtem el akkora hibát, mint amikor hagytam az NBC-nek és a Paramountnak, hogy kiírjanak. Ha tisztábban láttam volna a dolgokat, a fedélzeten tartottalak volna. Te lennél az egyetlen ember, aki belülről is ismerné Kirk kapitány történetét, és te várhattad volna őt, amikor visszatér a kalandjaiból. A sorozat és a karakter teljesen más fókuszt kapott volna.« Ezt mondta nekem. Meg azt is, hogy »Az új sorozatba bele foglak tenni«, ami végül a Csillagösvény lett."

Whitney a mozifilmek készítése közben is gazdagabb lett pát maradandó élménnyel:

"Leonard rendezte a harmadikat, azelőtt sohasem dolgoztam vele úgy, hogy ő a rendező. Jó volt látni őt, hogy meddig jutott, a jelenetek rendezése közben. Nem voltak rajta a fülei. Nem úgy nézett ki, mint Spock. Úgy nézett ki, mint Leonard. Mindig nevetésben törtem ki. Csak ránéztem, és nem hittem el, hogy ő rendez minket. Jó sokat nevettünk. Imádtam a mozifilmeket, mert tiszta voltam és józan."

Szép emlékeket hagyott a Voyager Felvillanás (3x2) című epizódja is, amiben a színésznő az eredeti sorozat Sulujával, George Takeivel is újra együtt dolgozhatott:

"Az egy Tuvok sztori volt. Nagyon jó epizód volt. Kate Mulgrew csodálatos volt, Tim Russ pedig azt mondta, hogy gyerekként imádott engem, és ott voltunk, együtt dolgoztunk. Remek volt. Azt mondták, hogy ez egy minisorozat backdoor pilotja lesz. Mondtam nekik, hogy »Miért nem csináljuk meg ezt a részt, majd három havonta visszatérnénk egy epizódban? Mindenkit visszahozhatnánk, egyenként, az eredeti sorozatból.« Sajnos nem találtak elég embert, aki támogatta volna az ötletet."

Egy évtizeddel később Janice Rand két rajongói produkcióban is megjelent, a segédtiszt újbóli megszemélyesítését Whitney örömmel el is vállalta:

"Annyira jó móka volt. Visszatértem a gyökereimhez. Visszatértem az egyenruhához. Visszakanyarodtunk az egész kezdetéhez. Déjà vu volt, egy hatalmas déjà vu. Ijesztő volt, mert nem tudtam, hogy emlékszem-e még a szövegeimre. Egy ideje már nem játszottam, ezt folyamatosan gyakorolni kell, és emlékezni kell a sorokra. Miután leálltál, nem térhetsz vissza évekkel később azt gondolva, hogy hirtelen ugyanolyan jó leszel, mint amikor gyakoroltál. Ezért kemény volt számomra, de élveztem. Imádtam együtt lenni mindenkivel. Tim rendezte (Of Gods and Men). Rajongóktól rajongóknak."

Grace Lee Whitney 2015. május 1-én hunyt el, nyolcvanöt éves korában, William Shatner pedig így emlékezett rá:

"Egy állandó, ragyogó mosoly volt az évek folyamán, amikor az útjaink keresztezték egymást."

Itt találod az Impulzus Podcast aktuális epizódjának műsoroldalát, ahol különböző formában érheted el, vagy töltheted le a műsort!

emTV.hu

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://urszekerek.blog.hu/api/trackback/id/tr8414048464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása